Att hitta den bästa motocykel-GPS:en är ingen lätt uppgift. Den som är bra för Harley Davidson kommer inte vara lika bra på en sporthoj. Därför har vi utsett en MC GPS bäst i test, och bland annat jämfört de olika modellernas design, fastsättning, ruttplanering, och vattentäthet.
*Denna artikel innehåller reklam genom annonslänkar för pricerunner.se
Bästa GPS för motorcykel – en topplista
Bäst i test: TomTom Rider 500
Den modell vi anser vara bäst i test är TomTom’s “Rider 500”. Den är grym på att planera rutter, samtidigt som skärmen bara är på 4,3 tum vilket gör den lämplig för både större motorcyklar och sporthojar. Trots att den har lite högre prislapp får man ändå funktionaliteten och robustheten som önskas när man betalar lite mer.
Recensioner vi hittade på Elgiganten vittnar dessutom om att den är snabbare än föregångaren. Den får en stor tumme upp från oss på BilV!
Bäst premiumval: Garmin Zumo XT
Garmin är välkända på GPS marknaden, och den här är lite annorlunda eftersom den kan vändas till ett stående läge. Det gör det ännu lättare att se kartan långt framför sig och lämpar sig riktigt bra för motorcyklars ofta smalare styre.
Finns i både 5,5 och 6 tums-skärm vilket vi uppskattar. UX:en på skärmen är hyfsat utdaterat och storleken på texten känns för stor, men det gäller i och för sig de flesta motocykel-GPS:er. Vi på BilV gillar att den är vattentät, och dessutom har ett läge för att visa TripAdvisor direkt på kartan – perfekt för motorcykel-semestern.
Motorcycle.com har testat den – där fick den plus för sin enkla fastsättning, klara display men minus för att vatten ibland kan registreras som ett klick på skärmen
Störst skärm: Garmin DriveSmart 76
Vad skiljer en motorcykel-GPS från en vanlig?
En motorcykel-GPS skiljer sig från en vanlig genom att den är vädertålig, har handsksvänliga kontroller och en skärm som är läsbar i solljus, samt erbjuder navigeringsfunktioner som är anpassade för motorcyklar.
Hur väljer man den bästa GPS:en för motorcykeln?
Utbudet av navigatorer till motocykeln är otroligt brett, och det är svårt att hitta den bästa GPS:en för motorcyklar. Nedan är en lista på funktioner som är viktiga, dessa inkluderar vattentäthet, ruttplanering, stor skräm och EU-anpassning.
- Vattentäthet. Precis som med mc-handskarna är det egentligen A och O med vattentäthet. Den måste tåla tuffa tag, och det innebär även att den är vattentät.
- Ruttplanering. Att GPS:en själv kan planera rutten är absolut viktigt, men att du dessutom kan vara med och göra egna rutter gör allting mycket roligare. Den ska ha någon form av funktion som dessutom gör det lättare för dig som MC-åkare att förstå hur underlaget är.
- Stor skärm. En stor skärm kan se klumpig ut på styret, men det gör också att du får en otroligt bra överblick. Vi rekommenderar skärmar från 5″ till 7″, det är den storleken vi fann optimal.
- EU-anpassning. För oss i Europa är det faktiskt väldigt bra att ha en motorcykel-GPS som är anpassade efter våra vägar. Ska du på motorcykel-semester utanför de Europeiska gränserna är det såklart bäst med en “Worldwider”, men i övrigt är EU-anpassning något att eftertrakta.
Hur gjorde vi vårt motorcykel-GPS test?
Det här motorcykel-GPS testet började med att hitta de allra bästa modellerna. Det gjordes genom att titta på de populäraste, och mest omtyckta varianterna. Ganska snabbt hade vi hittat några navigatorer som vi tyckte kunde platsa på topplistan.
Efter det gick vi igenom dess recensioner, men också en del beskrivningar från tillverkarna själva. Utifrån den informationen försökte vi hitta de positiva och negativa sidorna för varje produkt. Dessa för- och nackdelar sattes sedan ihop på vår topplista.
Sist men inte minst behövde vi få ihop en motorcykel-GPS bäst i test lista. Den skrevs efter att vi jämfört de olika modellernas funktionalitet, väderresistens, prislapp, och ruttplanering. Efter att det jämförts var det faktiskt väldigt lätt att rangordna de.
Källor
- https://www.elgiganten.se/product/sport-fritid/bil-motorcykel/gps/tomtom-rider-500/TTRIDER500EU
- https://www.garmin.com/sv-SE/p/679804
- https://www.garmin.com/sv-SE/p/720164
Jag har jobbat som bilbyggare i över 30 år, men numera jobbar jag som team leader hos Volvo. Motordrivna fordon har fascinerat mig ända sedan jag var liten. Jag minns när jag byggde bilar i Lego som grabb, och nu är det mitt heltidsjobb!
Jag ansvarar för allt skrivande här på bilV.se, och så hoppas jag det förblir.